Jak prowadzić księgowość w dropshippingu?

0
6657
księgowość w dropshippingu

Sprzedaż internetowa – jak każda inna działalność gospodarcza – musi być rozliczana i wymaga prowadzenia księgowości. Jako przedsiębiorca możesz w tym celu skorzystać z usług biura rachunkowego bądź zajmować się tymi czynnościami samodzielnie. Dowiedz się, na czym polega każde z dostępnych rozwiązań, i wybierz to, które najlepiej odpowiada charakterystyce Twojego biznesu!

Księgowość w dropshippingu zależy od rodzaju działalności


Zakres księgowości sklepu internetowego będzie zależał bezpośrednio od jego formy prawnej. E-commerce przyjmuje zazwyczaj postać jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jako że to drugie rozwiązanie wymaga pełnej księgowości powierzanej najczęściej profesjonalnym biurom rachunkowym, pod uwagę weźmiemy jedynie opcje dostępne dla firm jednoosobowych.

Prowadzenie księgowości w dropshippingu wiąże się z koniecznością rozliczania działalności w jednym z wybranych modeli:

  • na zasadach ogólnych (17% lub 32% w zależności od progu),
  • według podatku liniowego (19%),
  • korzystając z ryczałtu (3% dla sklepów internetowych).

Pierwsze dwa sposoby wymagają prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów, która może przyjąć formę papierową lub cyfrową. Większość przedsiębiorców wykorzystuje w tym celu arkusze kalkulacyjne, takie jak Google Sheets czy Microsoft Excel. W dokumencie powinny znaleźć się kwoty wszystkich wystawianych przez Ciebie faktur, a także wszelkie koszty, jakie ponosisz w związku z prowadzeniem firmy.

Ryczałt jest nieco łatwiejszą formą rozliczania działalności gospodarczej. W przypadku sprzedawców internetowych model ten cieszy się nieco mniejszą popularnością niż dwa pozostałe rozwiązania, a to ze względu na podstawę opodatkowania. Odprowadzasz bowiem zaliczkę na podstawie całego uzyskanego przez Ciebie przychodu, nie pomniejszając go o poniesione koszty.

Niemniej, ryczałt zdecydowanie ułatwia prowadzenie księgowości w dropshippingu i może okazać się bardziej opłacalny przy sprzedaży produktów o niskich kosztach pozyskania.

Niezależnie od tego, czy wybierzesz Księgę Przychodów i Rozchodów, czy ryczałt, możesz zdecydować się na jedną z trzech podstawowych form księgowości w dropshippingu:

  • system księgowy wbudowany w sklep,
  • księgowość internetową,
  • system ERP.

Przyjrzyjmy się po kolei charakterystyce każdego z tych rozwiązań.

Dropshipping – księgowość wbudowana w sklep


Prowadząc sprzedaż w dropshippingu, korzystasz najprawdopodobniej z platformy SaaS, która obejmuje także wbudowany system księgowy. Dzięki temu w łatwy i wygodny sposób możesz wystawiać faktury VAT, korekty czy rachunki. W bazie zamieścisz także dane na temat ponoszonych przez firmę kosztów. Na podstawie wszystkich tych dokumentów narzędzie obliczy dla Ciebie zobowiązania podatkowe. Jest to zatem doskonałe rozwiązanie dla wszystkich sprzedawców internetowych prowadzących sklep w modelu dropshippngu.

Dropshipping – księgowość internetowa


Z internetowych biur rachunkowych korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy każdego miesiąca wystawiają wiele faktur i muszą księgować rozmaite wydatki. Przy większej ilości pracy zdecydowanie lepiej jest zlecić rozliczenia specjalistycznej firmie.

Może ona oferować różne pakiety – od darmowych programów do wystawiania faktur, po osobistą księgową przypisaną do Twojej działalności. Jeśli czujesz taką potrzebę, możesz więc powierzyć wszystkie kwestie rachunkowe zewnętrznemu ekspertowi. Co ważne – w tym celu nie musisz nawet wychodzić z domu, cała komunikacja będzie odbywała się przez Internet.

Dropshipping – rozliczenie podatkowe w ERP


Systemy ERP (Enterprise Resource Planning) to narzędzia wykorzystywane do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. Księgowość stanowi oczywiście jeden z modułów, które opierają się na wspólnej bazie danych. Takie rozwiązanie ułatwia gromadzenie, organizację i integrację wszystkich informacji umożliwiających funkcjonowanie firmy.

Obok rachunkowości, system ERP wesprze Cię w zarządzaniu produkcją, magazynem, kadrami czy relacjami z klientami. Jak widzisz, jest to narzędzie, które przyda się przede wszystkim dużym przedsiębiorstwom, zwłaszcza sprzedającym własne produkty.

Księgowość w dropshippingu – które rozwiązanie wybrać?


Każdy z powyższych sposobów prowadzenia księgowości ma swoje zalety, ale który z nich jest najlepszy dla sklepu w dropshippingu? Możemy przyjąć, że taka działalność nie wymaga raczej kosztownych i zaawansowanych systemów ERP. Zdecydowanie lepiej ograniczyć się do księgowości online, a nawet do narzędzi wbudowanych w platformy SaaS.

Jeśli potrafisz samodzielnie zapanować nad fakturami wystawianymi i otrzymywanymi każdego miesiąca, nie musisz ponosić żadnych dodatkowych kosztów – wystarczą Ci darmowe rozwiązania. Jeżeli jednak wolisz zrzucić ze swoich barków odpowiedzialność za rozliczenia – pomoże Ci jedno z niedrogich internetowych biur rachunkowych.

Chcesz dowiedzieć się więcej o dropshippingu? Dołącz do grupy na Facebooku – Dropshipping bez tajemnic!