Prawo w dropshippingu – najważniejsze informacje

0
1031

Dropshipping to jeden z nowoczesnych modeli, które pozwalają początkującym sprzedawcom internetowym sprawnie i bezpiecznie wejść na rynek e-commerce. Choć cechuje go cały szereg zalet, wielu przedsiębiorców nadal zastanawia się, czy jest to rozwiązanie całkowicie legalne.

Aby wykorzystać pełen potencjał dropshippingu, poznaj związane z nim przepisy!

Czy dropshipping jest legalny?

Na samym początku tego poradnika należy zaznaczyć, że dropshipping jest w pełni legalnym modelem prowadzenia działalności e-commerce. Warto jednak podkreślić, że chodzi o sytuację, w której to właściciel sklepu jest formalnie sprzedawcą i wystawia kupującym paragony lub faktury. Zupełnie inne przepisy będą bowiem obowiązywać pośredników prezentujących swoim klientom oferty zewnętrznych podmiotów. W dropshippingu współpracujesz z hurtowniami na zasadzie outsourcingu usług logistycznych.

Pamiętaj również, że to nie wybrany model sprzedaży decyduje o tym, czy Twój sklep działa zgodnie z prawem. Kluczowe okaże się natomiast spełnienie określonych warunków, chroniących Cię przed negatywnymi konsekwencjami prawnymi. Mowa przede wszystkim o:

  • regulaminie sklepu internetowego,
  • polityce prywatności,
  • wewnętrznej dokumentacji dotyczącej przetwarzania danych osobowych (RODO).

Przyjrzyjmy się wszystkim tym elementom po kolei, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, jak zgodnie z prawem prowadzić sklep w dropshippingu.

Regulamin sklepu w dropshippingu

Mimo że dropshipping pozwala na prowadzenie sprzedaży bez magazynu, właściciel sklepu zobowiązany jest do spisania jego regulaminu. Dokument ten wygląda zasadniczo identycznie jak w przypadku tradycyjnego e-commerce’u. Należy pamiętać w nim przede wszystkim o prawach konsumenta oraz przedsiębiorców uprzywilejowanych, którym przysługuje szczególna ochrona.

Zgodnie z przepisami, obie grupy klientów musisz poinformować o:

  • swoich danych kontaktowych i identyfikujących – jeśli prowadzisz działalność, wskaż nazwę firmy oraz jej numer CEIDG lub KRS,
  • sposobie i terminie skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy – co do zasady konsumentom przysługuje 14-dniowy okres na ewentualny zwrot towaru bez podawania przyczyny,
  • możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń, a także zasadach dostępu do tych procedur.

Bardzo ważne jest również sprecyzowanie, kto zajmuje się obsługą zwrotów i reklamacji. O ile odpowiedzialność za ich przeprowadzanie spoczywa na Twoich barkach, o tyle niektóre hurtownie przyjmują odsyłane produkty i wyręczają Cię w tych procedurach. Pamiętaj, aby w regulaminie swojego sklepu zamieścić właściwy adres do zwrotów!

Regulamin sklepu internetowego powinien obejmować jeszcze jedną bardzo istotną kwestię: wymogi techniczne. Chodzi o warunki, jakie musi spełnić użytkownik, aby móc prawidłowo korzystać ze wszystkich funkcji Twojego e-commerce’u. Jeden z nich stanowi konieczność korzystania z urządzenia posiadającego dostęp do Internetu oraz przeglądarki obsługującej pliki cookies. Warto określić również prostą procedurę reklamacyjną na wypadek nieprawidłowego działania strony.

Pracując nad regulaminem swojego sklepu w dropshippingu, uważaj na tak zwane klauzule niedozwolone. W dokumencie nie mogą się bowiem znaleźć postanowienia pozornie korzystne dla Ciebie, jednak stawiające konsumentów w trudnej sytuacji.

Chodzi na przykład o obciążenie hurtowni odpowiedzialnością za ewentualne wady towaru lub opóźnienia. Choć na pierwszy rzut oka wydawałoby się to logiczne, w świetle prawa to sprzedawca ponosi wszelkie konsekwencje ewentualnych komplikacji. Unikaj więc tego typu klauzul, aby nie narażać się na kary pieniężne, nakładane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dropshipping – polityka prywatności

Prowadząc sklep internetowy w dropshippingu, musisz zadbać o odpowiednią politykę prywatności, w której wskażesz sposoby przetwarzania danych osobowych użytkowników strony. Poinformuj swoich klientów przede wszystkim o:

  • celu przetwarzania danych (główny cel to oczywiście realizacja umowy sprzedaży),
  • okresie przetwarzania danych,
  • odbiorcach danych (nie jesteś bowiem jedynym – należy pamiętać także m.in. o dostawcy oprogramowania e-commerce, biurze księgowym czy zatrudnianym przez Ciebie personelu).

Zauważ, że dropshipping wymusza na Tobie przekazywanie danych osobowych klientów do hurtowni, które współpracują z Twoim sklepem. W polityce prywatności koniecznie uwzględnij więc swoich dostawców wśród odbiorców danych.

Przetwarzanie danych osobowych (RODO) w dropshippingu

Obok regulacji, określających prawa konsumentów oraz sposoby przetwarzania ich danych osobowych przez Twój sklep, potrzebujesz także wewnętrznej dokumentacji RODO. Musi ona potwierdzić przeprowadzenie przez Ciebie analizy ryzyka przetwarzania danych oraz określać politykę ich ochrony.

dropshipping bez tajemnic

Dropshipping – umowa z hurtownią

W świetle prawa największą różnicę pomiędzy tradycyjnym sklepem internetowym a sprzedażą w dropshippingu stanowi umowa z hurtownią. To dokument, który musisz podpisać w celu zlecenia jej usług magazynowania, pakowania i wysyłki produktów. Może on również przyjąć formę regulaminu akceptowanego przy rejestracji do panelu B2B hurtowni.

Bez względu na to, w jaki sposób zobowiążesz się do jego przestrzegania, zwróć uwagę na następujące kwestie:

  • Czas wysyłki produktu z hurtowni do klienta – im szybszą realizację zamówienia deklaruje Twój dostawca, tym lepiej dla Ciebie. Sprawdź, jaki czas wysyłki został wpisany do umowy, i dostosuj do niego regulamin swojego sklepu. Unikaj sytuacji, w których obiecujesz kupującym szybszą realizację zamówienia niż hurtownia, z którą współpracujesz.
  • Odpowiedzialność za problemy z zamówieniem – zadbaj o zapisy, które dają Ci możliwość złożenia skutecznej reklamacji wobec hurtowni. Dzięki temu Twój sklep nie zostanie obarczony całym ryzykiem i kosztami wynikającymi z konieczności rozwiązania ewentualnych problemów (np. wymiany wadliwego towaru na nowy).
  • Obsługa zwrotów i reklamacji – choć odpowiedzialność za obsługę zwrotów i reklamacji pozostaje po Twojej stronie, możesz określić zasady współdziałania z hurtownią na tym polu. W ten sposób sprawisz na przykład, że dostawca zajmie się przyjmowaniem odsyłanych przez klientów produktów.
  • Powierzenie przetwarzania danych – tak jak wspominaliśmy wcześniej, RODO wydaje się aspektem szczególnie istotnym ze względu na Twoją współpracę z hurtowniami drophisppingowymi. W takim przypadku należy więc podpisywać z dostawcami tzw. umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych. Możesz potraktować ją jako załącznik do umowy o współpracy. Określisz w niej m.in. rodzaj przekazywanych danych, kategorie osób, których dotyczą, zobowiązanie hurtowni do ich przetwarzania wyłącznie na Twoje polecenie oraz obowiązek stosowania przez dostawcę odpowiednich środków zapewniających bezpieczeństwo danych.

Prawo w dropshippingu – podsumowanie

Dropshipping to bardzo prosty model, którego celem jest ułatwienie wejścia na rynek początkującym sprzedawcom internetowym. Nawet tak wygodne i przejrzyste rozwiązanie wymaga jednak dopilnowania kwestii prawnych.

Na szczęście żaden przedsiębiorca nie powinien mieć z tym nawet najmniejszych problemów. Wystarczy, że zadbasz o aspekty opisane w naszym poradniku i zagwarantujesz klientom obsługę na najwyższym poziomie!