Dropshipping – czy warto się w to bawić?

0
3084
czy dropshipping sie oplaca

Niski próg wejścia w dropshipping oraz szeroka gama rozwiązań oferujących automatyzację sprzedaży w sklepach internetowych stanowią przyczynę kwestionowania opłacalności dropshippingu. Czy warto się w to bawić pomimo konkurencji na rynku? Jakie są rzeczywiste koszty sprzedaży bez magazynu i co zrobić, by nie zginąć w gąszczu innych ofert? Podpowiadamy!

Opłacalność dropshippingu


Traktowanie dropshippingu jak kury znoszącej złote jaja jest jednym z największych błędów, jakie można popełnić decydując się na sprzedaż w tym modelu logistycznym. Niezależnie od tego, gdzie znajduje się magazyn, z którego produkty wysyłane są do Twoich klientów, osiągnięcie zadowalających wyników sprzedażowych będzie wymagało pracy. Jeśli zatrzymasz się na imporcie przypadkowych produktów do sklepu i wystawieniu kilku aukcji na Allegro – możesz zapomnieć o satysfakcjonującym zysku. Na opłacalność dropshippingu składają się przede wszystkim: sprzedawane produkty, ich przedstawienie oraz hurtownia dropshippingowa, z którą współpracujesz.

Co sprzedawać, żeby dropshipping się opłacał?


Możliwość szybkiego i łatwego importu produktów z hurtowni sprawia, że coraz więcej sprzedawców wprowadza do swojego sklepu pełną ofertę hurtowni i czeka na sprzedaż. Tymczasem to odpowiedni wybór towarów ma ogromny wpływ na opłacalność prowadzenia sklepu w dropshippingu. Wybierając artykuły kieruj się:

  • Popytem – wybieraj produkty sezonowe, a także kultowe modele, które zawsze się sprzedają.
  • Niszą – sprawdź, czego brakuje u innych. Inspiruj się poszukiwanymi przez klientów produktami.
  • Specjalizacją w branży – nie oferuj wszystkiego, co można sobie wyobrazić. Stwórz sklep, który specjalizuje się w danej branży.

Z racji tego, że przyjmowanie zwrotów przez hurtownię dropshippingową jest kwestią umowną i często wiąże się z zamrożeniem gotówki w towarze zwróconym przez klienta, warto stawiać na branże, w których zwroty zdarzają się rzadko:

  • erotyczna,
  • zabawkarska,
  • produkty kupowane regularnie np. worki do odkurzaczów, środki uzdatniania wody w basenach itp.

W dropshippingu warto unikać branż charakteryzujących się duża ilości zwrotów np. odzieżowej, gdzie liczba zwracanych towarów sięga nawet 30-40%.

Przedstawienie produktów w sklepie


Integracja z hurtownią umożliwia automatyczne pobieranie informacji o asortymencie. W ciągu chwil pojawiają się parametry produktów, ich opisy oraz zdjęcia, a także ceny i stany magazynowe. Przygotowany w ten sposób sklep jest gotowy do sprzedaży, jednak musisz mieć świadomość, że duplikacja contentu będzie niekorzystnie wpływała nie tylko na pozycjonowanie sklepu, ale przede wszystkim wrażenie wywierane na klientach. Profesjonalne przedstawienie produktów w sklepie warto rozpocząć od:

  • Stworzenia autorskich opisów produktów, w których uwzględnisz nie tylko frazy kluczowe, ale przede wszystkim sposób zastosowania artykułów, rozwiniesz skróty zastosowanych technologii i uwzględnisz język korzyści.
  • Wyboru zdjęcia głównego innego niż zdjęcie główne w hurtowni, co sprawia wrażenie, że oferta różni się od tej obecnej w pozostałych sklepach.

Informacje o produktach uzupełniaj stopniowo – rozpoczynając od tych z największym potencjałem sprzedażowym.

Współpraca z hurtownią dropshippingową


Wybór kontrahenta stanowi jedną z najważniejszych decyzji, jaką przyjdzie Ci podjąć. Współpraca z hurtownią dropshippingową odgrywa ogromne znaczenie dla opłacalności prowadzenia sklepu bez magazynu. Wybierając hurtownię zwróć szczególną uwagę na:

  • czas realizacji zamówienia,
  • częstotliwość aktualizowania stanów magazynowych po stronie hurtowni,
  • obecność sprzedaży detalicznej. Tu warto zachować czujność, bowiem niektórzy kontrahenci oferują sprzedawcom dropshippingowym ceny zbliżone do detalicznych. Wtedy opłacalność dropshippingu znacząco spada. Nie odrzucaj wszystkich hurtowni obsługujących klientów indywidualnych, ponieważ większość z nich dba o niezaniżanie cen.

Zobacz, gdzie szukać ofert współpracy w dropshippingu!

Dropshipping koszty


Koszty dropshippingu są znacząco niższe niż ma to miejsce w sklepach posiadających własne magazyny. Największą zaletą sprzedaży towarów wysyłanych wprost z hurtowni jest to, że nie musisz kupować ich w ciemno. Za poszczególne produkty płacisz dopiero wtedy, gdy klient kupi je w Twoim sklepie. W związku z tym, w dropshippingu koszty zatowarowania są niemal zerowe. Całkowity koszt sklepu w dropshippingu obejmuje:

  • Kupno domeny: około 100 zł rocznie.
  • Koszty księgowe: około 400 zł rocznie. Najbardziej korzystnym rozwiązaniem jest korzystanie z programu księgowego, który importuje faktury sprzedaży (ze sklepu) i pozwala wprowadzić faktury kupna (od hurtowni) ułatwiając rozliczenie.
  • Oprogramowanie do dropshippingu zawierające w sobie wszystkie niezbędne integracje: około 150 – 300 zł miesięcznie w zależności od wybranego wariantu.
  • Koszty marketingowe: zależne od Ciebie.

Sklep w dropshippingu – co zyskasz?


Prowadzenie sklepu w dropshippingu wiąże się ze zmniejszeniem stałych kosztów sprzedaży online. Wszystko, za co nie zapłacisz rozpatrujesz w kategorii zysku – zwłaszcza na starcie, kiedy minimalizowanie zobowiązań pozwala ograniczyć ryzyko inwestycji. Wybierając sklep internetowy bez magazynu zyskujesz:

  • Pakowanie przesyłek przez hurtownię – nie martwisz się o opakowania oraz sposób zabezpieczenia produktów.
  • Przechowywanie szerokiej gamy produktów w magazynie hurtowni – nie płacisz za powierzchnię magazynową, zarządzanie nią oraz pracowników.
  • Obsługę zamówień przez kuriera współpracującego z Twoim kontrahentem – zapominasz o deklaracji ilości przesyłek nadawanych każdego miesiąca i nie podpisujesz umów z firmami kurierskimi.

Zysk wynikający z prowadzenia sklepu w dropshippingu opiera się na przekazaniu znacznej ilości angażujących obowiązków hurtowni. Mniejsza ilość obowiązków na Twojej głowie obniża próg wejścia w biznes i pozwala systematycznie rozwijać firmę.

Sklep w dropshippingu – czy warto?


Sklep w dropshippingu warto wykorzystać przede wszystkim na początku swojej działalności z e-commerce. Model umożliwia poznanie rynku i określenie najlepiej sprzedających się towarów, które w następnej kolejności kupisz do swojego magazynu. Doświadczeni sprzedawcy chętnie wykorzystują go do badania rynku przed wprowadzeniem nowego asortymentu, a także prowadzenia cross-sellingu, dzięki czemu są w stanie zaoferować szeroką gamę akcesoriów bez konieczności ponoszenia kosztów ich magazynowania. Dropshipping warto rozważyć także jako biznes dla młodej mamy, studenta oraz dorabianie na etacie – zwłaszcza gdy będzie bezpośrednio wiązał się z pasją.