Wady i zalety dropshippingu. Czy warto sprzedawać bez magazynu?

0
4816
plusy i minusy dropshippingu

Dropshipping z roku na rok wzbudza coraz większe emocje. Z modelu logistycznego umożliwiającego prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu korzysta coraz większa ilość przedsiębiorców. Dla jednych stanowi skuteczną receptę na sukces, inni uważają, że nie warto się w to bawić. Dziś przyjrzymy się nie tylko zaletom, ale i wadom dropshippingu. To one pomogą odpowiedzieć na pytanie, czy warto sprzedawać bez magazynu i jak przygotować się do wejścia w e-commerce.

Jak działa dropshipping?


Zrozumienie działania dropshippingu nie przysporzy Ci trudności. Model opiera się o przekazanie hurtowni obowiązków związanych z przechowywaniem, pakowaniem i wysyłką produktów do klientów sklepu internetowego. Pozwala płacić za towary dopiero wtedy, gdy zostaną kupione w e-sklepie.

sposob dzialania dropshippingu
Jak realizowane jest zamówienie w dropshippingu?

Jako sprzedawca dropshippingowy posiadasz takie same obowiązki względem kupujących, jak właściciele sklepów internetowych wysyłający towary z własnego magazynu. Wiąże się to z koniecznością przyjmowania zwrotów i reklamacji oraz wystawianiem dokumentów sprzedaży danego artykułu. Realizacja zamówienia w dropshippingu obejmuje:

  1. Złożenie zamówienia przez klienta w sklepie internetowym i opłacenie go.
  2. Przesłanie danych klienta do hurtowni i zamówienie towaru przez właściciela sklepu internetowego.
  3. Wysłanie produktu z magazynu hurtowni wprost do klienta detalicznego.
  4. Dostarczenie faktury imiennej (dokumentu sprzedaży w dropshippingu) na adres mailowy wskazany przez klienta.

Warto zaznaczyć, że osoby dokonujące zakupu w sklepie dropshippingowym zazwyczaj nie rozpoznają, że za przygotowanie paczki odpowiedzialna jest hurtownia.

Zalety dropshippingu – nie tylko na start


Zalety dropshippingu doceniane są przede wszystkim podczas uruchamiania sklepu internetowego. Niski próg wejścia w biznes oraz minimalne ryzyko inwestycyjne to nie jedyne plusy dropshippingu!

  1. Dropshipping to biznes z małym wkładem początkowym


    Koszty związane z rozpoczęciem dropshippingu sprowadzają się do wykupienia domeny, opłacenia abonamentu oprogramowania sklepu, reklamy poszczególnych produktów oraz księgowości (możesz prowadzić ją samodzielnie). Zapomnij o inwestowaniu dziesiątek tysięcy w towar, który nie wiesz, czy sprzedasz! Dodatkowym udogodnieniem dla osób obawiających się o składki ZUS jest możliwość sprzedaży w dropshippingu bez posiadania firmy. Musisz jednak pamiętać, że działając na mocy działalności nierejestrowanej mniejsza ilość hurtowni będzie skłonna do podjęcia współpracy biznesowej.

  2. Niskie ryzyko inwestycji w sklep internetowy


    Opłacając towar w hurtowni dopiero wtedy, gdy zostanie kupiony przez klienta sklepu internetowego nie musisz martwić się o niesprzedane artykuły. Co więcej, ryzyko inwestycji w e-sklep minimalizuje oprogramowanie na abonament. Sklep w modelu SaaS jest opłacanym co miesiąc kompleksowym narzędziem do sprzedaży, dzięki czemu uruchomienie sprzedaży online nie wiąże się z kilkunastoma tysiącami wydanymi na samym początku działalności.

  3. Minimalizujesz koszty stałe


    W dropshippingu nie wynajmujesz powierzchni magazynowej i nie zatrudniasz pracowników potrzebnych do obsługi poszczególnych etapów sprzedaży. Co więcej, nie kupujesz także kartonów oraz materiałów zabezpieczających przesyłki. Nie sposób ukryć, że każdy z wymienionych punktów wiąże się ze stałymi opłatami, które pozostają niezmienne niezależnie od tego, czy sklep sprzedaje dużo, czy nie sprzedaje. Dropshipping pozwala Ci minimalizować koszty stałe i spać spokojnie – bez obaw o pensje dla zatrudnionych pracowników.

  4. Nie musisz posiadać wiedzy z zakresu logistyki i zarządzania magazynem


    Jeszcze nie wiesz jak szybko powinny sprzedawać się artykuły, które kupiłeś? Zastanawiasz się nad optymalizacją pracy magazynu i jak najkorzystniejszym wykorzystaniem posiadanego miejsca? Trapi Cię ilość produktów, którą powinieneś zakupić przed sezonem sprzedażowym? Niepotrzebnie! Wszystkim zajmuje się hurtownia.

  5. Koniec z martwieniem się sezonowością sprzedaży


    Wielu sprzedawców ceni dropshipping za możliwość dostosowania się do sezonowości sprzedaży. Mowa tu zarówno o wymianie asortymentu w ciągu roku (zwłaszcza jeśli sprzedajesz w marketplace’ach), jak i braku obaw o odpowiednie skalowanie powierzchni magazynowej w ciągu roku.

  6. Bezpieczna sprzedaż rzadko kupowanych artykułów


    Chcesz zapewnić swoim klientom szeroki wybór produktów, ale przeraża Cię niska częstotliwość zakupu konkretnego modelu oraz koszt magazynowania wszystkich akcesoriów? Dropshipping jest odpowiednim modelem, także do prowadzenia cross-sellingu. Pamiętaj, że główne produkty mogą być wysyłane z Twojego magazynu, a wszelkie dodatkowe pochodzić wprost z hurtowni.

  7. Zapominasz o licznych zobowiązaniach względem zewnętrznych firm


    Pamiętaj, że hurtownie dropshippingowe samodzielnie negocjują wysyłki kurierskie. Możliwość skorzystania z kuriera dostępnego u Twojego kontrahenta sprawia, że nie musisz podpisywać umowy z firmą kurierską. W rezultacie nie martwisz się o wyrobienie ustalonej ilości przesyłek w miesiącu.

Podczas wymieniania zalet dropshippingu nie można zapomnieć o możliwości badania rynku dzięki temu modelowi. Nim sprowadzisz własny produkt do magazynu, sprawdzasz popyt wysyłając go wprost z hurtowni. Dzięki temu masz szansę zaobserwować zainteresowanie towarem oraz rozkład sprzedaży podczas kolejnych miesięcy.

Wady dropshippingu i jak sobie z nimi radzić


Dropshipping, jak każdy model biznesowy, nie jest pozbawiony wad. Świadomość minusów dropshippingu pozwala wybrać oprogramowanie minimalizujące ryzyko związane z przekazaniem części obowiązków hurtowni. Co więcej, z wieloma wadami dropshippingu poradzisz sobie systematycznie dopracowując dane pobrane automatycznie od kontrahenta! Do mankamentów prowadzenia sklepu internetowego bez magazynu zalicza się:

  1. Ryzyko posiadania nieaktualnych stanów magazynowych


    Musisz mieć świadomość, że z magazynu hurtowni dropshippingowej korzystasz nie tylko Ty, ale także inni sprzedawcy działający w tym modelu. Wiąże się to z ryzykiem sprzedaży artykułu, który jest już niedostępny w hurtowni. Sytuacjom zapobiega dobry system do dropshippingu, w którym ustalasz ilość sztuk w magazynie hurtowni, przy której towar jest u Ciebie niedostępny np. 3 sztuki. Co więcej, przed sprzedażą towarów, których nie ma już hurtowni chronią Cię aktualizacje danych. Teoretycznie – im więcej aktualizacji w ciągu doby, tym lepiej. W praktyce wielu kontrahentów uzupełnia dane dwa do czterech razy na dobę.

  2. Opóźnienie wysyłki z winy hurtowni


    Jedną z poważniejszych wad dropshippingu jest opóźnienie wysyłki do klienta. Sytuacje obserwowane są przede wszystkim w wysokim sezonie sprzedażowym. Możesz im zapobiec kupując najpopularniejsze artykuły do własnego magazynu

  3. Problem z identyfikacją przesyłki przez klienta


    Sklepy działające w dropshippingu nie mają szansy dołączania do przesyłek własnych dodatków marketingowych np. rabatów i używania firmowej taśmy podczas pakowania, co może utrudniać identyfikacje przesyłki. Rozwiązaniem rekomendowanym w późniejszym czasie, gdy Twoja sprzedaż wzrośnie, jest korzystanie z własnego kuriera. Będzie to zarówno tańsze, jak i lepsze z punktu widzenia zamówień, które na etykiecie przewozowej będą zawierały Twoje dane.

  4. Konieczność przestrzegania zasad obowiązujących w danej hurtowni

    Niektóre z hurtowni posiadają własne obostrzenia dotyczące minimalnej ceny produktu. Można to postrzegać zarówno jako ograniczenie sprzedażowe, jak i dbałość o zachowanie opłacalności sprzedaży.

  5. Przyjmowanie zwrotów w dropshippingu


    Niezależnie od modelu logistycznego, z którego korzystasz, Twoim obowiązkiem jest przyjęcie zwrotów i reklamacji. Obowiązkiem hurtowni jest przyjęcie reklamacji, z kolei warunki dotyczące zwrotów w dropshippingu ustalane są indywidualnie. Domyślnie to Ty magazynujesz u siebie zwroty, jednak wielu partnerów zgadza się na odsyłanie ich wprost do hurtowni. Na szczególną uwagę zasługują hurtownie dropshippingowe skłonne wystawić korektę faktury po zwrocie towaru przez klienta.

Dropshipping – czy warto?


Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy w dropshipping warto inwestować. Choć nie jest to model idealny, stanowi zdecydowanie najlepsze rozwiązanie dla początkujących sprzedawców. Stanowi trampolinę do dobrze prosperującego sklepu internetowego, bowiem niskim kosztem pozwala poznać realia rynku i prawa nim rządzące. Co więcej, pozwala na stopniowe zatowarowanie produktami, których sprzedaż najbardziej się opłaca – bez wchodzenia na rynek „w ciemno”.