Na prowadzenie sprzedaży w dropshippingu decyduje się wielu przedsiębiorców. Jego popularność nie maleje od kilku ostatnich lat. Dlaczego?
W tym modelu unikasz kosztów związanych z magazynowaniem towaru i oszczędzasz czas na logistyce. Aby wykorzystać pełen potencjał takiego rozwiązania, potrzebują jednak funkcjonalnej platformy e-commerce, która ułatwi im zarówno wejście na rynek, jak i późniejsze zarządzanie sklepem. Jakie oprogramowanie wybrać dla sprzedaży w dropshippingu? Zapoznaj się z naszym poradnikiem!
Spis treści artykułu:
Jak działa dropshipping?
Dropshipping to innowacyjny model logistyczny, umożliwiający prowadzenie sprzedaży online bez własnego magazynu. Składowaniem towaru, a także pakowaniem i wysyłką zamówień zajmują się mianowicie hurtownie, z którymi współpracuje sprzedawca. W ten sposób przenosi on wszystkie kluczowe procesy logistyczne na zewnętrznego wykonawcę, a sam odpowiedzialny jest wyłącznie za pozyskiwanie klientów i utrzymywanie z nimi kontaktu.
Takie rozwiązanie ma bardzo wiele zalet, wśród których wyróżnić należy z pewnością oszczędność czasu i pieniędzy. Sprzedawca nie musi budować ani najmować magazynu, zatrudniać jego personelu, kupować sprzętu i tworzyć własnej infrastruktury. Wystarczy, że wybierze godnego zaufania dostawcę, który specjalizuje się w logistyce, a jednocześnie dysponuje atrakcyjnym asortymentem.
Sprzedając w ramach dropshippingu, unikasz też ryzyka inwestycyjnego, ponieważ nie musisz zaopatrywać się w towar przed rozpoczęciem sprzedaży. Produkty kupujesz w hurtowni dopiero wtedy, gdy masz już na nie zamówienia od swoich klientów. Oddelegowanie obowiązków związanych z logistyką na zewnętrznego operatora pozwala Ci ponadto skupić się na istotniejszych aspektach biznesu, takich jak marketing i skalowanie przychodów.
👉 Przeczytaj także: Jak zacząć sprzedawać w dropshippingu?
Jaki sklep internetowy dla dropshippingu wybrać?
Z perspektywy konsumentów zakupy w dropshippingu niczym nie różnią się od tradycyjnego modelu sprzedaży. Z punktu widzenia sprzedawcy sytuacja wygląda już zdecydowanie inaczej. Warto więc zadać sobie pytanie, czy wybór konkretnego modelu logistycznego powinien wpływać na rodzaj wykorzystywanego przez sprzedawcę oprogramowania e-commerce.
Z jednej strony sprzedaż w dropshippingu można prowadzić za pośrednictwem platformy każdego typu. Z drugiej jednak w niektórych przypadkach okaże się to zdecydowanie trudniejsze i bardziej uciążliwe niż w innych. W tym miejscu należy więc odróżnić narzędzia open source od programów SaaS (Software as a Service):
- Oprogramowanie open source — to teoretycznie bezpłatne narzędzia o otwartym kodzie źródłowym, które zapewniają szerokie możliwości w zakresie budowy witryny. Ceną niemal nieograniczonego potencjału jest jednak stosunkowo trudna obsługa i konieczność znajomości podstaw programowania. Co więcej, ostateczne koszty eksploatacji takich programów mogą okazać się bardzo wysokie, ponieważ zazwyczaj darmowy jest wyłącznie sam szkielet strony. Wszelkie dodatkowe funkcje i integracje występują natomiast w postaci odpłatnych modułów, które należy samodzielnie wdrożyć i skonfigurować.
- Platformy SaaS — programy działające w chmurze i dostępne w ramach opłat abonamentowych. Odznaczają się kompleksowym charakterem i bardzo łatwą obsługą. Do ich kodu źródłowego dostęp ma jednak wyłącznie operator, więc możliwości w zakresie tworzenia stron są w pewien sposób ograniczone dla użytkowników. Największa zaleta oprogramowania tego typu polega na kompatybilności wszystkich elementów i nieustannym wsparciu technicznym ze strony dostawcy. Choć administrator sklepu musi pogodzić się z comiesięcznymi opłatami, ma zagwarantowany dostęp do wszelkich niezbędnych funkcji sprzedażowo-marketingowych.
Jak widzisz, narzędzia open source przeznaczone są raczej dla wymagających i doświadczonych użytkowników, a platformy SaaS dla tych, którzy chcą skupić się na sprzedaży bez konieczności zajmowania się aspektami technicznymi. Z perspektywy właściciela sklepu w dropshippingu kluczowa różnica pomiędzy obydwoma rozwiązaniami wynika jednak z funkcji integracji strony z hurtowniami.
Dwustronna integracja z hurtowniami (nie tylko tradycyjnymi, ale i dropshippingowymi) to udogodnienie dostępne w dobrych platformach SaaS – jak Sky-Shop. Pozwala na połączenie sklepu z ofertami wybranych dostawców, dzięki czemu możliwe jest między innymi automatyczne pobranie danych produktowych na stronę oraz ich bieżące aktualizowanie. Takie rozwiązanie gwarantuje sporą oszczędność czasu, przyspiesza uruchomienie sklepu i usprawnia realizację zamówień.
Dobra platforma SaaS dysponuje setkami gotowych integracji z hurtowniami dropshippingowymi. Na Twoją prośbę może ponadto wykonać dodatkowe połączenie z dowolnym dostawcą, pod warunkiem udostępnienia plików produktowych. Takie rozwiązanie byłoby oczywiście nieosiągalne w przypadku oprogramowania open source. Korzystając z narzędzia o otwartym kodzie źródłowym, wszelkie integracje zewnętrzne trzeba realizować samodzielnie, bez gwarancji prawidłowego działania.
Funkcje oprogramowania do dropshippingu Sky-Shop
Platforma do dropshippingu musi umożliwiać Ci wygodną pracę. Nie może to być zwykłe oprogramowanie e-commerce – a system, który posiada funkcje dostosowane stricte do tego modelu sprzedaży.
Mowa tu przede wszystkim o takich rozwiązaniach, jak:
1. Integracje z hurtowniami
Integracje z hurtowniami to wręcz oczywista oczywistość. Nie powiemy, że bez nich prowadzenie sprzedaży w dropshippingu jest niemożliwe, ale na pewno jest bardzo utrudnione. Po co więc wybierać rozwiązanie, które nie oferuje tego na starcie?
Dzięki integracjom z hurtowniami:
- Automatyzujesz swoją pracę i oszczędzasz czas.
- Nawet kilka tysięcy produktów może pojawić w Twoim sklepie w kilka minut.
- Nie musisz ręcznie wprowadzać danych dotyczących produktów.
Korzystając z oprogramowania, możesz się zintegrować z dowolną liczbą hurtowni. Do Twojej dyspozycji aktualnie (kwiecień 2024) jest 288 hurtowni dropshipping. W razie potrzeby istnieje możliwość bezpłatnego wykonania integracji z nową hurtownią.
👉 Dowiedz się, jak znaleźć dobrą hurtownię dropshippingową.
2. Częste aktualizacje stanów magazynowych (do 12x na dobę)
Sprzedając w dropshippingu, nie posiadasz fizycznie oferowanych przez Ciebie produktów. Oznacza to, że nie możesz mieć kontroli nad stanami magazynowymi – musisz polegać na informacjach od hurtowni.
Możesz jednak wyeliminować ten problem. Dzięki wydajnej integracji z hurtowniami stany magazynowe będą aktualizować się automatycznie. Unikniesz więc ryzyka, że klient zamawia produkt, którego hurtownia nie ma na stanie.
W Sky-Shop możesz wybrać, jakie dane są aktualizowane oraz częstotliwość aktualizacji. Mogą być one aktualizowane 1,2,4,8 lub nawet 12x na dobę.
3. Automatyczne wysyłanie zamówień do hurtowni
Sky-Shop udostępnia funkcję automatycznego wysyłania zamówień do wybranych hurtowni. Ich lista cały czas się rozrasta.
Dzięki takiemu rozwiązaniu, nie musisz informować hurtowni o każdym zamówieniu. Otrzymuje ona taką informacje automatycznie i natychmiast może przejść do jego realizacji.
4. Integracja z Allegro
Wielu sprzedawców nie chce prowadzić własnego sklepu internetowego, a skupić się na sprzedaży na Allegro. Niektórzy traktują portal także jako dodatkowy kanał sprzedaży. Nie ulega więc wątpliwościom, że integracja z Allegro to konieczność w przypadku dobrej platformy do dropshippingu.
Dzięki takiemu rozwiązaniu możesz oczywiście obsługiwać sprzedaż na Allegro z poziomu platformy. Z łatwością wystawisz więc oferty, które możesz zamykać i wznawiać automatycznie. Integracja umożliwi także ustawianie narzutu czy wysyłkę powiadomień do klientów.
5. Integracje z innymi marketplaces
Branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Na rynku cały czas pojawiają się różnego rodzaju platformy, które konkurują z Allegro i walczą o uwagę klientów.
Platforma Sky-Shop daje Ci dostęp do integracji między innymi z:
- Empik Place,
- Morele,
- OLX,
- Ceneo Kup Teraz.
Czym jeszcze cechuje się dobra platforma e-commerce do dropshippingu?
Skoro wiesz już, że w przypadku sklepu w dropshippingu zdecydowanie lepiej sprawdzi się platforma SaaS niż narzędzie open source, przejdźmy do funkcji, które powinno mieć dobre oprogramowanie e-commerce:
1. Bezpieczeństwo platformy sklepu internetowego
Oprogramowanie, które będziesz wykorzystywać do prowadzenia sklepu internetowego, musi gwarantować poczucie bezpieczeństwa zarówno Tobie, jak i Twoim klientom. Upewnij się więc, że:
- sklep działa na stabilnym serwerze, którego praca nie będzie zakłócana,
- dostawca regularnie tworzy kopie zapasowe danych,
- platforma umożliwia szybką i łatwą instalację certyfikatu SSL, który szyfruje przesyłane dane.
2. Responsywność strony sklepu
Aktualnie większość ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych. Dla sprzedawców powinien być to jasny sygnał do tworzenia responsywnych sklepów internetowych. Pozwalają na to platformy e-commerce wykorzystujące technologię RWD (Responsive Web Design), dzięki której wszystkie elementy strony automatycznie dostosowują się do ekranów różnych urządzeń — zarówno komputerów, jak i smartfonów czy tabletów. Oprogramowanie gwarantujące responsywność sklepu umożliwi Ci docieranie do szerokiego grona odbiorców i zwiększy współczynnik konwersji w witrynie.
3. Elastyczność i skalowalność
Dobre oprogramowanie sklepowe dostosowuje się do Twoich aktualnych potrzeb. Wybierz więc platformę, która oferuje kilka różnych planów, przeznaczonych zarówno dla początkujących, jak i dla doświadczonych sprzedawców. Dzięki temu zyskasz możliwość dokonywania elastycznych zmian w zależności od tempa rozwoju Twojego biznesu.
W przypadku poszerzenia asortymentu lub ekspansji na nowe rynki, zapewnisz sobie natychmiastowy dostęp do niezbędnych rozwiązań. Za sprawą skalowalności oprogramowania będziesz też płacić wyłącznie za wykorzystywane zasoby i w każdej chwili zrezygnujesz z niepotrzebnych Ci funkcji.
4. Gotowe i dodatkowe integracje
Wspominaliśmy już o integracjach sklepu internetowego z hurtowniami dropshippingowymi. To absolutnie kluczowa funkcja w przypadku każdego, kto chce prowadzić sprzedaż w tym modelu. Zapewnisz sobie w ten sposób stałe połączenie między ofertą dostawcy a swoją stroną. Uruchamiając e-commerce, warto jednak zainteresować się także innymi integracjami, dzięki którym wprowadzisz do sklepu funkcje i usługi zewnętrznych firm. Twoja platforma powinna więc dysponować między innymi:
- integracjami z bramkami płatności i usługami kurierskimi,
- integracjami z systemami ERP,
- integracjami marketingowymi.
Dostawca dobrego oprogramowania sklepowego zapewni Ci również dostęp do API, dzięki czemu w razie potrzeby samodzielnie zintegrujesz swoją stronę z dowolnym narzędziem zewnętrznym.
5. Wsparcie SEO
Wyszukiwarka internetowa to podstawowy kanał pozyskiwania klientów w e-commerce. Z tego względu każdy sprzedawca powinien dążyć do poprawy swojej widoczności w Google. Można to osiągnąć poprzez dobrze zaplanowane działania SEO, spośród których wiele da się zrealizować z poziomu platformy sklepu. Im więcej opcji optymalizacyjnych udostępnia Twoje oprogramowanie e-commerce, tym skuteczniej i taniej zdobędziesz wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że na proces ten składają się również takie obszary jak tworzenie treści czy budowa zaplecza linkowego.
6. Kompleksowa obsługa zamówień
Wyobraź sobie, że sprzedaż w dropshippingu prowadzisz zarówno we własnej witrynie, jak i na Allegro, OLX i w serwisie Morele. Z każdego tego kanału codziennie spływają do Ciebie dziesiątki, a może nawet setki zamówień. Nic, tylko się cieszyć, prawda? Interes przecież kwitnie, a klientów cały czas przybywa. Masz nawet to szczęście, że nie musisz osobiście zajmować się pakowaniem i dostawą przesyłek, ponieważ w tym modelu logistycznym robi to za Ciebie hurtownia.
Niestety cały czas spoczywa na Tobie odpowiedzialność za wystawianie faktur i komunikację z klientami. Przy takiej liczbie zamówień może się to okazać nie lada wyzwaniem. Przyda Ci się zatem oprogramowanie wyposażone w minisystem księgowy i umożliwiające na przykład wysyłkę automatycznych powiadomień do kupujących. Platforma powinna też zbierać transakcje ze wszystkich kanałów w jednym panelu administracyjnym, zapewniając Ci wygodną kontrolę nad całym biznesem.
Jaki sklep internetowy wybrać? Dostosuj go do swoich potrzeb!
Aby wybrać odpowiednią platformę e-commerce, upewnij się, że jest ona dostosowana do Twoich indywidualnych potrzeb. Przed porównaniem różnych dostępnych rozwiązań zastanów się między innymi nad tym, jaki budżet chcesz przeznaczyć na uruchomienie i prowadzenie sklepu, ile produktów zamierzasz sprzedawać, jak dużego ruchu się spodziewasz i na jakich rynkach będziesz działać.
Przede wszystkim zaś oceń potencjał oprogramowania stricte pod kątem dropshippingu. Im więcej renomowanych hurtowni na listach gotowych integracji i im częstsze aktualizacje ofert, tym łatwiej będzie Ci zarządzać Twoim sklepem!
Szukasz platformy do dropshippingu? Sky-Shop możesz testować za darmo przez 14 dni – i zdecydować na podstawie własnych doświadczeń, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie.